ChillN by Smallmatters med klar miljøprofil
ChillN med klar miljøprofil
Chill Norway gjenoppstår i ny, bærekraftig versjon som ChillN by Smallmatters med klær laget av overskuddsmaterialer og resirkulerte stoffer.
Bak det gjenoppståtte merket står et sterkt team: Chill Norway-gründerne Line Houge og søsteren Nanna Gaarud, Lines samarbeidspartner i firmaet Smallmatters AS, Janicke Lorange, Larisa Boos og Harald Dahlstrøm. Som alle har klart definerte roller: Line og Nanna står for design og produksjonsstyring sammen med Janicke, som blir «miljøvaktbikkje» med ansvar for en klar bærekraftprofil. Larisa får ansvar for reklame og markedsføring og Harald står for salget.
Tilbake med bærekraftsprofil
Søstrene Line Houge og Nanna Gaarud startet Chill Norway i 2004 og skapte et lite gründereventyr av det de fortsatt kaller for «babyen vår». Chill Norway vokste raskt og ble et meget populært merke, med både barne- og voksenkolleksjon. Etter hvert ble merket nedskalert, og for fire år siden ble hele prosjektet satt på pause. Line Houge gikk inn i Smallmatters AS sammen med Janicke Lorange, og hadde bestemt seg for at hun var ferdig med klesproduksjon. Så kom de i kontakt med Harald Dahlstrøm i et 50-årslag. Han mente bestemt at merket fortsatt hadde et stort potensial og pushet på for å få en relansering. De to søstrene følte seg ferdig med å drifte et merke fra A til Å og gjøre alt, men slo fast at de kunne stå for design og produksjon, men ikke salg. Det tok Dahlstrøm seg av. Dermed var arbeidsfordelingen fastlagt og rollene fordelt.
- Da vi startet Chill Norway gjorde vi alt selv, så det er godt å kunne jobbe i et sterkt team hvor alle bidrar, men samtidig har sin definerte roller, sier Houge og Gaarud.
Sterk bærekraftsprofil
Med utgangspunkt i Smallmatters, som markedsfører produkter laget av overskuddsmaterialer, blant annet kashmirgensere av restegarn, har ChillN en klar miljøprofil. De erfaringene og lærdommen som er gjort i Smallmatters løftes inn i ChillN og et kommersielt konsept med et klart utgangspunkt: Hvordan hente ut en optimal bærekraftig gevinst? Bærekraft skal være utgangspunktet i design- og produksjonsprosessen. Alle materialer skal kunne resirkuleres. Det skal brukes rene, resirkulerbare kvaliteter, digitalprint og så lokal, kortreist produksjon som mulig. Med fokus på kvalitet og passform som kjennetegnet Chill Norway. Det aller meste av produksjonene foregår i Europa, i fabrikker som Houge og Gaarud kjenner godt fra før, og i en sertifisert fabrikk i Kina.
Liten startkolleksjon
Den første kolleksjonen som Dahlstrøm nå er i ferd med å selge inn består av rundt 20 plagg, hovedsakelig kjoler som både kan brukes til hverdags og som kan styles opp til fest. Rundt halvparten i velour fra overskuddslager, resirkulert bomull, Tencel elastic og restmaterialer i cord.
- Vi starter med en liten, håndterbar kolleksjon. Hovedfokus ligger på den voksne kunden som vil være fresh og feminin. Prisnivået på kolleksjonen ligger på medium pluss, sier teamet bak Chill N.
Fakta om Smallmatters
Forvandler tekstilavfall og tekstilrester til nye produkter som kan brukes igjen og igjen. På denne måten sikrer de at eksisterende tekstiler sirkulerer så lenge de har verdi, og behovet for utvinning av nye naturressurser reduseres. (smallmatters.no)
https://www.tekstilforum.no/chilln-by-smallmatters-med-klar-miljoprofil/882364