Tåsenbutikken har vært åpen snart i ett år
Tåsenbutikken har vært åpen i snart ett år, gjemt bak veiarbeid: – Det er tøft
Line Houge og Janicke Lorange, gründerne bak Smallmatters. Foto: Stella Oter Lindeberg
Av Stella Oter Lindeberg, Nordre Aker Budstikke Publisert: 07.02.23 12:13
Det var i april 2022 at Janicke Lorange og Line Houge åpnet Smallmatters. Det er imidlertid ikke så mange som kjenner til den bærekraftige bedriften, sier de.
Lokalene i Tåsenveien 26 har i litt under et år huset Smallmatters. Fra oppstarten 2018 har bedriften vært en ren nettbutikk, men nå kan man fysisk handle alt fra tøyposer og mapper, til håndklær og gensere – alt laget av tekstilrester, tekstilavfall og overskuddstekstiler.
Men de to gründerne skulle ønske at flere tok turen innom. Ikke mye trafikk
– Hva skal man si? Det er ikke så mye trafikk her, sier Lorange til Nordre Aker Budstikke.
Tidligere var det interiør- og klesbutikken Same ol’ story som holdt til i lokalene. Nå bruker Smallmatters Tåsenveien 26 som sitt butikkutsalg, men også som showroom og kontor.
Mangelen på kunder i butikken er nok blant annet på grunn av veiarbeidet i Tåsenveien, mener de.
– Det blir ikke et naturlig sted å gå forbi. Det er et vanskelig sted å drive lokal bedrift.
Likevel hadde de mange innom i forbindelse med julegavehandel i november og desember. Men det var ikke alle som var klar over hva slags butikk de gikk inn i:
– Same ol’ story var jo her i ti år, og solgte lys, klær, kort og alt mulig. Men så har ikke vi de produktene.
Revurderer åpningstidene
Konseptet hos Smallmatters er å lage bærekraftige produkter som også er fine gaver, gjerne ting som kan erstatte en flaske vin i vertsgave. I første omgang startet de med bedrifter, og har blant annet jobbet med Hurtigruten for å gjenbruke utgått sengetøy.
Det var da kundene gjerne ville føle på og se produktene før de bestilte, at de to bestemte seg for å åpne utsalget. Nå blir det kanskje aktuelt å revurdere bedriftens rolle som nabolagsbutikk.
– Vi har åpent tre dager i uken, fordi vi også jobber mye mot bedrift. Når man da ikke har så mye kunder, er det nesten så man vurderer å bare ha åpent når vi er her. At vi har åpent mer etter henvendelser, mer som et kontor med showroom.
– Det er vel litt synd?
– Ja, det er kjempesynd. Det er et veldig koselig lokale, og jeg ville synes det er veldig hyggelig med en liten butikk i nærmiljøet hvor man kan kjøpe gaver. Men vi blir veldig bundet til åpningstidene, når vi egentlig har møter ute.
Men noen positive sider er det også, sier gründerne. Når kundene først oppdager butikken, kommer de gjerne tilbake igjen. – Og alt lages av rester, så det er ingenting som er likt.
Det er flere som tar turen innom Smallmatters for å handle klær, siden det lå en klesbutikk i lokalene før. Det er dog ikke den bærekraftige butikkens hovedfokus, men de unike kashmirgenserne av restegarn har mange tilhengere, sier Lorange.
– Så nå skal vi lage litt mer klær. Vi har fått tak i en del restestoff for å lage nye klær, som skal komme etter sommeren. Og det skal være design i forsetet – et nytt klesmerke, rett og slett, med Smallmatters som avsender.
Nå håper de på at ferdigstillingen av Tåsenveien-prosjektet, lysere dager og flere klær kan bidra til mer trafikk i butikken. Også er det per nå ingen fare for selve bedriftens fremtid, selv om det er tøft å drive gründerbedrift, sier de, og viser til bedriftskundene og nettbutikken.
– Hvis vi skal kunne leve 100 prosent av dette, er vi likevel nødt til å få flere kunder i nærmiljøet.
– Men vi er veldig lydhøre på hva folk er interesserte i å ha her! Hva skal til for at folk i nærmiljøet vil komme innom, er det noe vi kan lage av tekstilrester som gjør at kundene bruker oss oftere?
Les hele artikkelen her: https://www.nab.no/tasen-butikken-har-vart-apen-i-snart-ett-ar-gjemt-bak-veiarbeid-det-er-toft/s/5-143-319414